dilluns, 9 de gener del 2012

Fitxa de disseny del projecte


a)    Títol: Volem conèixer millor l’univers!
b)    Descripció agents personals: Els aprenents del projecte són un grup d’alumnes de 4t de Primària d’una escola de Parets del Vallès i la mediadora és la seva tutora.
c)    Tecnologia mediadora: Hardware: diversos ordinadors a l’aula d’informàtica, i un a l’aula ordinària, un videoprojector i una pissarra digital interactiva (PDI). Software: Smart Notebook, Hot potatoes, animacions web creades per Macromedia Flash i cercadors a Internet.
d)    Descripció del problema: Els nens i nenes de la classe de 4t de Primària estan treballant amb el llibre de text el tema de l’univers a l’aula i la mestra observa un problema: els seus alumnes tenen dificultats per comprendre els continguts conceptuals i plantegen dubtes a la mestra. Els alumnes es mostren molt interessats i motivats per conèixer millor i més sobre el univers.
La mestra pensa que potser la metodologia que s’està emprant per treballar el tema no és la més adequada i li comenta a la psicopedagoga del centre que li aconsella treballar-ho amb la pissarra digital interactiva (PDI). La pissarra permet que els alumnes interactuen amb el contingut no només a través del text escrit sinó amb imatges, vídeos i sons, així uns mateixos conceptes entren als alumnes per diferents tipus de memòries sensorials, per exemple, de les fases de la lluna recorden l’explicació de la mestra, les fotografies i el vídeo que han vist i com ells han escrit a la pissarra el nom de les fases en relació amb les imatges corresponents.
La tutora molt d’acord amb la proposta de la psicopedagoga planteja als alumnes com resoldre aquest problema de manera significativa: Ens hem donat compte que aquests dies hem estat treballant el tema de l’univers hi ha algunes coses que no acabem d’entendre bé (com per exemple, com afecta el sol a la lluna perquè canvi de fases). Tots vosaltres heu tingut moltes ganes de trobar la resposta a les vostres preguntes perquè us interessa conèixer com és el planeta on vivim i on es troba la Terra dins el sistema solar. És molt interessant però una mica difícil d’entendre, oi? Doncs a partir d’ara treballarem el tema de l’univers amb els ordinadors i la pissarra digital, així no només escriurem el que sabem sinó que també veurem vídeos i fotografies. Què us sembla?
Segons la tipologia de problemes de Jonassen (1997), el que es planteja és ben estructurat ja que presenta tots els elements que el formen i el seu procés de solució es troba prescrit. El problema posseeix respostes correctes i convergents a les qual s’arriba aplicant un nombre determinat de conceptes, regles i principis. Tot aquest procés anirà guiat amb una seqüència d’exercicis que proposarà la mestra. És un problema amb certa complexitat degut al nombre de conceptes i variables que interactuen en aquest i al nivell d’abstracció que comporten. Pel que fa a la especificitat, és un problema situat en un camp de domini específic que requereix unes habilitats de raonament pròpies.
e)    Context per l’aprenent: Context educatiu formal. Les activitats del projecte es realitzen en grups desdoblats a l’aula ordinària de 4t, on hi ha una PDI, i a l’aula d’informàtica del centre.
f)     Característiques cognitives, emocionals, actitudinals i físiques dels aprenents:
Són un grup de 25 alumnes de 9-10 anys amb un nivell socioeconòmic mitjà. Hi ha quatre alumnes immigrants que reben reforç de llengua un cop a la setmana però no presenten gaires dificultats per realitzar les tasques escolars. És un grup heterogeni pel que fa al seu nivell cognitiu, físic i emocional. Es destaca un bon clima a l’aula i una bona relació entre ells, normalment es mostren implicats en les tasques que realitzen i participatius a l’hora de resoldre els seus dubtes i emprendre noves activitats. El seu domini de les TIC és bo, aquestes desperten molt el seu interès i els motiven vers els continguts d’aprenentatge, cosa que reforça la significativat dels seus aprenentatges.
g)    Competències a assolir pels aprenents en base al currículum d’educació Primària.
-          Competència comunicativa lingüística i audiovisual: Comunicar idees i informacions utilitzant qualsevol tipus de llenguatge que ens permeti establir vies de comunicació a l’hora de realitzar les activitats.

-          Tractament de la informació i competència digital: Utilitzar de manera competent les noves tecnologies que tenim a l’abast i adquirir les habilitats necessàries per transformar la informació en coneixement tot comprenent-la i comunicant-la amb les possibilitats que ofereixen les TIC. 

-          Aprendre a aprendre: Adquirir habilitats per prendre consciència del propi procés d’ensenyament i aprenentatge: què sabem de l’univers, què volem saber? 

-          Autonomia i iniciativa personal: Adquirir les habilitats necessàries per dur a terme amb iniciativa personal les activitats proposades i tenir la capacitat de demanar ajuda quan calgui, tot respectant el treball dels companys. 

-          Coneixement i la interacció amb el món físic: Sabers conceptuals i procedimentals que han de permetre als alumnes comprendre el món que els envolta i interpretar-lo.

Continguts a treballar:
PLANETES
OBJECTIUS
·         Conèixer el nom de cada planeta i algunes de les seves característiques rellevants.
·         Conèixer la distància dels diferents planetes respecte el Sol.
·         Conèixer el període de rotació i translació de la Terra mitjançant els recursos TIC.
·         Expressar a través dels diferents llenguatges (verbal, escrit, audiovisual) les pròpies idees i coneixements.
CONTINGUTS
Procediments
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
Actituds, valors i normes
·  Reconeixement dels planetes en fotografies.
·  Ordenació dels planetes en funció de la seva distància respecte el Sol.
·  Coneixement del període de rotació i translació del planeta Terra.
·         Identificació dels planetes: Mercuri, Venus, Terra, Mart, Júpiter, Saturn, Urà, Neptú i Plutó.
·         Distància dels planetes al Sol.
·         Rotació i translació de la Terra.
·         Interès pel coneixement dels planetes.
·         Iniciativa en la realització de les tasques.


SOL
OBJECTIUS
  • Conèixer les característiques més rellevants del Sol (superfície, energia solar).
  • Conèixer els diferents eclipsis i les causes que els originen.
  • Relacionar el Sol amb les condicions de llum i calor imprescindibles per a la vida a la terra.
CONTINGUTS
Procediments
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
Actituds, valors i normes
  • Observació en imatges i vídeos de la superfície solar.
  • Diferenciació dels diferents eclipsis a través de recursos multimèdia.
  • Cerca d’informació sobre l’energia solar.

  • Coneixement de la superfície del Sol.
  • Coneixement i diferenciació dels eclipsis solars.

·         Interès per aprofitar la font d’energia solar.
·         Iniciativa en la realització de les tasques.
·         Consciència del suport de les TIC per comprendre els eclipsis.

LLUNA
OBJECTIUS
  • Conèixer les característiques principals de la Lluna.
  • Diferenciar les diferents fases de la Lluna.
  • Conèixer  la relació entre la llum del Sol i les fases de la lluna i expressar-la amb diferents llenguatges.
CONTINGUTS
Procediments
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
Actituds, valors i normes
  • Observació de la superfície lunar a través d’imatges i vídeos.
  • Observació del moviment de rotació i translació lunar en elements multimèdia.
  • Observació de les fases de la Lluna.
  • Relació del nom de les fases amb la imatge corresponents.
  • Expressió dels propis coneixements a través del diferents llenguatges. 

  • Característiques de la Lluna: forma, satèl·lit, rotació...
  • Coneixement de les fases de la lluna i les causes que les originen.

·         Iniciativa en la realització de les tasques.
·         Consciència del suport de les TIC per comprendre els fenòmens lunars.


h)    Seqüència d’activitats.
Sessió 1: La tutora presenta el problema que s’ha donat en el treball de l’univers amb el llibre de text: hi ha fenòmens i conceptes que no els entenem bé i no els comprenem de manera significativa. A més, donat l’interès dels alumnes per conèixer més i millor l’univers els proposa treballar amb la PDI i els ordinadors en grups desdoblats. L’organització serà la següent: mentre un grup treballa amb la PDI a l’aula ordinària, l’altre se’n va amb una professora de reforç a l’aula d’informàtica a fer una cerca d’informació sobre els que els interessa saber sobre els planetes, el Sol i la Lluna. Els dies de treball del projecte seran el dimarts i els dijous a la tarda, així el que el grup A ha realitzat el dimarts ho realitzarà el grup B el dijous i viceversa.
En aquesta primera sessió, la mestra proposarà una conversa sobre què hem aprés de l’univers amb el llibre, què no entenem i què volem saber. Tots els alumnes participaran en aquest diàleg i les conclusions s’aniran recollint a la pissarra per fer-les més visibles.
Sessió 2: Grup A: Els alumnes buscaran informació a l’aula d’informàtica sobre què volen saber sobre els planetes del sistema solar i en concret sobre la Terra (rotació, translació..) mitjançant el cercador Google ja sigui en format text, imatges o vídeo. Al final de la sessió es farà una posada en comú i reflexió amb la mestra de reforç sobre el que han trobat a la xarxa.
Grup B: Treball amb la PDI. Lectura comprensiva de la informació sobre els planetes i visualització d’un vídeo explicatiu sobre la posició d’aquests dins el Sistema Solar. Realització dels exercicis Coneixes els planetes?(relacionar els noms dels planetes amb la imatge) Reconstrueix la Terra? (trencaclosques d’una imatge real), dos exercicis breus d’omplir buits sobre el contingut treballar sobre els planetes i un de triar la resposta correcta.
Sessió 3: Grup A: Cerca d’informació a l’aula d’informàtica sobre el Sol, els eclipsis i l’energia solar (text, imatges, vídeo..). Proposta de realització de la següent activitat http://www.edu365.cat/primaria/muds/natural/energia/index.htm# . Al final de la sessió es farà una posada en comú i reflexió amb la mestra de reforç sobre el que han trobat a la xarxa.
Grup B: Treball amb la PDI. Lectura comprensiva de la informació sobre el Sol i els eclipsis solars. Realització dels exercicis Reconstrueix el Sistema Solar (trencaclosques d’una imatge del sistema solar) i un exercici d’omplir buits sobre els eclipsis. Observació d’un vídeo explicatiu sobre el moviment del sol i sobre els eclipsis de Sol i de Lluna.
Sessió 4: Grup A: Cerca d’informació sobre la Lluna i les seves fases (text, vídeo, imatges). Proposta de realització de la següent activitat http://www.edu365.cat/primaria/muds/natural/univers/practica/index.htm Al final de la sessió es farà una posada en comú i reflexió amb la mestra de reforç sobre el que han trobat a la xarxa.
Grup B: Treball amb la PDI. Lectura comprensiva de la informació sobre la Lluna i observació d’un vídeo explicatiu sobre les seves fases. Realització dels següents exercicis: Coneixem la Lluna (omplir buits en un text), les fases de la Lluna (ordenar les imatges i escriure el nom corresponent a sota) i un exercici de triar la resposta correcta sobre les fases de la lluna.
Sessió 5: Aquesta serà la sessió final on tot el grup participarà en una conversa guiada per la tutora sobre el què han aprés entorn els planetes del sistema solar, el Sol i la Lluna. En aquesta conversa la tutora realitzarà diferents preguntes als seus alumnes per comprovar si han estat conscients del seu procés d’aprenentatge i com les TIC han afavorit que aquest sigui significatiu. Un cop finalitzada la conversa la tutora els proposarà que escriguin en una redacció allò que han aprés.
i)      Fonamentació psicopedagògica:
Aquest projecte està dissenyat basant-se en el constructivisme per tal d'aconseguir un aprenentatge significatiu mediat per les TIC. Les activitats sorgeixen de l’interès dels alumnes per aprendre més i solucionar dubtes sobre la temàtica, per tant, l’ aprenentatge parteix de la seva intencionalitat i motivació. Aquests participen de manera activa en les activitats i amb ajuda de les TIC van transformant la informació en coneixement significatiu i integrat que aporta nous canvis conceptuals al seu model mental inicial. El paper de la mestra és de guia i s’encarrega d’acompanyar-los en aquest procés d’ensenyament i aprenentatge tot resolent els dubtes que vagin sorgint i obrint noves vies de reflexió sobre els conceptes i els fenòmens que es donen a la temàtica de l’univers.

j)      Procediments i criteris d’avaluació:
L’avaluació del projecte serà continuada. En primer lloc es farà una avaluació inicial on es posarà en comú tot el ja saben del treball amb el llibre de text i els dubtes i les inquietuds que tenen sobre el tema de l’univers. Al llarg de les diferents activitats, la tutora anirà recollint les impressions i informacions rellevants del procés d’aprenentatge dels alumnes en base als objectius d’aprenentatge plantejats. Finalment, en funció de les anotacions preses i la redacció final dels alumnes es realitzarà una avaluació final per valorar si les activitats dutes a terme al projecte han resolt el problema inicial plantejat i han permès als alumnes assolir de manera significativa els continguts i els objectius a treballar sobre l’univers.
k)    Previsió de temporalització:
Sessió 1
Sessió 2
Sessió 3
Sessió 4
Sessió 5
Dijous 24 de Novembre de 15 a 16.30h.
Dimarts 29 de novembre de 15 a 16.30h.
Dijous 1 de desembre de 15 a 16.30h.
Dimarts 6 de desembre de 15 a 16.30h.
Dijous 8 de desembre de 15 a 16.30h.
Dimarts 13 de desembre de 15 a 16.30h.
Dijous 15 de desembre de 15 a 16.30h.
Dimarts 20 de desembre de 15 a 16.30h.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada