dijous, 19 de gener del 2012

Avaluació de l'aprenentatge aconseguit


El procés d’avaluació de l’aprenentatge significatiu dels alumne es fa de manera continua. En primer lloc, es fa una avaluació inicial on es posa en comú tot el que ja saben del seu treball previ amb el llibre de text i els dubtes i les inquietuds que tenen sobre el tema de l’univers. Per tal de reflectir aquest nivell de partença previ del grup classe, la tutora escriu a la pissarra tot allò rellevant que transmeten els alumnes perquè ells ho puguin veure clarament i comentar-ho entre tots. En aquest moment de l’avaluació, els alumnes es van mostrar molt implicats a l’hora d’expressar sense pors allò que no entenien ja que se sentien identificats amb els seus companys.
Cal recordar que aquest projecte sorgeix de les inquietuds que el grup presentava durant el seu treball amb el llibre de text i la motivació per donar sentit i significativitat a conceptes que per ells encara es plantejaven difosos. Per aquest motiu, cal tenir en compte que els objectius i continguts plantejats al projecte són els mateixos que es van pretendre assolir amb el llibre de text, a part d’algun altre que s’ha afegit propi d’aquesta activitat, com per exemple, l’objectiu Conèixer el període de rotació i translació de la Terra mitjançant els recursos TIC.
A mesura que es desenvolupen les diferents activitats, tant la tutora com la mestra de reforç en base als objectius plantejats recullen les impressions i informacions rellevants del procés d’aprenentatge dels alumnes. Per facilitar la recollida i l’anàlisi, aquestes disposen d’una graella de doble entrada amb el nom dels alumnes i els objectius; a més d’un apartat d’observacions per poder recollir dades més qualitatives sobre el propi procés d’aprenentatge o la significativitat que estan donant als seus aprenentatges.
Cal destacar que el fet de treballar amb grups desdoblats afavoreix que aquest procés d’avaluació sigui més individualitzat. Per últim, les dues agents mediadores contrasten la informació recollida en un diàleg constructiu sobre el procés d’E-A que ha dut a terme cada alumne i junt amb la seva redacció (autoavaluació) es duu a terme l’avaluació final del projecte en què es valora si els alumnes al llarg de les activitats mediades per la PDI han assolit de manera significativa els objectius i continguts proposats sobre l’univers.
Pel que fa als resultats que han obtingut els alumnes, cal dir que a trets generals els alumnes han incorporat en el seu model mental inicial sobre l’univers noves relacions entre conceptes ja existents i els nous, tot donant sentit als aprenentatges que han realitzat al llarg de les activitats. Els objectius proposats en el projecte, la major part dels alumnes els ha assolit però crec que seria interessant aprofundir més ens els conceptes  perquè els integrin millor en la seva xarxa mental i donar temps a un petit grup reduït d’alumnes que necessiten fer més activitats relacionades amb el tema per aprendre-ho de manera significativa.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada