M’agradaria començar aquesta síntesi expressant la meva satisfacció pel resultat que ha tingut aquest debat, crec que ha estat molt enriquidor per a tots i totes ja que ens ha permès aprofundir en el contingut de l’assignatura i de ben segur que ha canviat la nostra visió sobre les relacions entre ciència, societat i tecnologia. A més, tots els participants en els respectius bàndols ens hem documentat i hem treballat força per defendre les nostres argumentacions, cosa que ha dotat d’interès i dinamisme el debat.
Personalment, considero que el fet d’haver d’elaborar les argumentacions seguint el model de Toulmin inicialment ens ha pogut semblar complicat però ha estat una excel·lent idea. Mai havia participat en un debat tan interessat i exigent en la preparació com aquest. Per una banda, el fet de posicionar-te en un bàndol fa que hagis de pensar bé el que estàs defensat perquè vagi d’acord amb l’essència de la postura, perquè ho entenguin amb claredat els altres i perquè la teva aportació sigui provocadora d’una discussió que generi coneixement. D’altra banda, que l’argumentació es faci seguint una estructura determinada, tot i la seva dificultat crec que ha facilita el procés de discussió dotant-lo de claredat.
Una altra cosa que m’ha agradat molt d’aquest debat és la varietat de fils de discussió que se’ns han ofert i la proposta de material en cada un d’ells, destacaria especialment el curt La gran idea de Binta i el vídeo Aprendre a aprendre perquè em va arribar molt a dins el missatge que transmetien i la entrevista a Roger Schank perquè no el coneixia abans i comparteixo molt la seva visió sobre el procés d’ensenyament i aprenentatge. En general, crec que tots els materials proposats han estat atractius i de qualitat cosa que ha fet que em costés força decidir-me sobre on aportar.
M’he decantat per la carpeta CT ESCOLA perquè com treballo a la docència els fils em cridaven molt l’atenció, he aportat al fil Rol professor-alumnes i al fil Tic i currículum. L’altre carpeta on he aportat ha estat la de NEVERA- FRACTURES al fil La gran idea de Binta perquè el curt em va impressionar tant que em va ser inevitable no plasmar la meva idea.
Pel que fa al bàndol, he defensat la postura sociodeterminista. En principi em sentia molt identificada amb aquesta però al llarg del debat les aportacions dels meus companys de l’altre bàndol m’han fet veure que les postures tan deterministes no donen una explicació real de la relació entre ciència, tecnologia i societat. Personalment, la perspectiva que considero més idònia és la del teixit sense costures ja que crec que perquè la tecnologia sigui efectiva i exitosa tant a l’àmbit educatiu com a qualsevol altre cal tenir en compte el context social, econòmic, polític i científic on aquesta s’origina i es desenvolupa que està en constant interacció i influència amb ella.
En el desenvolupament del debat han sorgit varies idees interessants que he adaptat a la meva manera de veure el món en general i l’educació en particular. Però potser la que més m’ha impactat i m’ha fet reflexionar ha estat la de Jacques Ellul (2004) quan diu que hauríem d’ensenyar als alumnes a viure en la tecnologia i, al mateix temps, contra la tecnologia perquè desenvolupin una consciencia critica davant del món modern. Transmet una idea clara de com hem d’enfocar les TIC i TAC en la nostra tasca docent: no podem obviar la rellevància que té la tecnologia en la nostra societat i per tant hem d’ensenyar als alumnes a conviure amb aquests mitjans i a incorporar-los en el dia a dia a l’aula com una eina didàctica més per treballar transversalment els continguts d’aprenentatge. Però alhora cal desenvolupar una consciència crítica en nosaltres mateixos i en els alumnes ja que les tecnologies són potents però no són la única solució als problemes que se’ns presenten i sempre cal valorar amb quina finalitat s’estan utilitzant i si el seu ús serà efectiu en el context determinat.
Quant a la meva autoavaluació segons els criteris de valoració, en primer lloc m’agradaria dir que a la meva primera aportació em vaig embolicar una mica perquè havia d’estar per moltes coses alhora (volia expressar moltes idees d’un cop, seguir l’estructura augmentativa, les normes de format..) i el resultat no va ser del tot bo i la consultora m’ho va fer saber. Llavors, a partir d’aquí vaig començar de nou i vaig proposar-me centrar-me molt en el què volia argumentar per fer-ho de la manera més clara possible, posant en relació els diferents conceptes i centrant-me en la postura del meu bàndol. Amb aquesta finalitat vaig documentar-me força rellegint els diferents materials de treball proposats per la consultoria i d’altres addicionals que vaig cercar, així els continguts han estat treballats amb profunditat i les argumentacions s’exposen de manera clara i seguint el model de Toulmin, cosa que em satisfà després de tot l’esforç.
Crec que les meves intervencions s’han adequat a les propostes de discussió i han estat coherents amb les aportacions dels companys ja que les he tingut molt en compte i he intentat rebatre idees o reforçar-les per dotar d’interactivitat el debat. M’ha satisfet molt veure com la meva aportació al fil La gran idea de Binta ha suscitat la discussió en els meus companys ja que han estat quatre els que m’han reforçat (Raquel i Sónia) i/o rebatut (Cristina i Bartomeu) les meves idees. Pel que fa al nombre d’intervencions, crec que aquest criteri és al que menys m’he ajustat ja que el nombre d’intervencions s’ha incrementat lleument perquè en una ocasió no havia marcat bé el color del bàndol i he hagut de reenviar el missatge i l’altre cas és el comentat anteriorment que el va eliminar la consultora i vaig haver de començar un altre cop de zero. També crec que la distribució del temps la podria haver fet més espaiada però em va costar força arrencar i la preparació de les aportacions ha estat laboriosa i he dedicat força temps a cada una d’elles. Per últim, he intentat sintetitzar les meves idees i expressar-les amb oracions causals, consecutives i amb connectors que dotessin de claredat les argumentacions i crec que el resultat ha estat força positiu.
Quant a les aportacions dels meus companys i companyes , com ja he comentat abans crec que hi ha hagut un bon nivell en els fils que he participat però si he de destacar algun en concret parlaria de la Montserrat Roig amb la que he compartit un parell de fils i considero que les seves aportacions han estat molt bones tant per la claredat en l’exposició dels arguments com per la documentació que hi ha darrera de cada una d’elles.
Per acabar aquesta síntesi, agrair a tots i totes la riquesa de les vostres aportacions, ha estat un plaer compartir amb vosaltres aquest espai de debat i créixer junts. Concloc amb un proverbi xinés que cita Eduard Punset amb el que m’identifico molt i que capta l’essència d’aquest debat en el que tots i totes hem après participant amb arguments intel·lectuals.
Dime algo y lo olvidaré, enséñame algo y lo recordaré, pero hazme partícipe de algo y entonces aprenderé.
Susana Martin
Hola! Sóc la Beatriz Zarzo, companya teva d'NTICEDU! volia dir-te que la teva autoavaluació després de la PAC1 i la meva són pràcticament iguals. Me n'alegro que hagis canviat una mica la posició sociodeterminista en què et senties identificada, a mi em va passar el mateix al revés =P Penso que tots els determinismes són errònis, i veig que les dos em acabat pensant el mateix =) Espero que vagi tot molt bé! Fins aviat!
ResponEliminaGràcies Beatriz,
ResponEliminaLa realització del debat em va ser molt profitosa i al llarg de la PAC 1 vaig afegir matissos i canvis a la meva manera d'entendre la relació entre ciència, tecnologia i societat i un dels més importants va ser aquest. Com molt bé tu dius és erroni pensar que una visió determinista pugui explicar una realitat complexa com la relació entre tecnologia i societat.
M'alegra poder compartir aquests aprenentatges amb vosaltres, em passo pel teu blog aviat!