dilluns, 21 de novembre del 2011

Reflexió sobre la meva experiència al llarg de la PAC 1

La meva experiència d’aprenentatge al llarg de l’activitat ha estat molt significativa donat que al llarg de les diferents activitats el meu model mental inicial sobre la relació CTS s’ha anat ampliant i reestructurant, donant lloc a un veritable canvi conceptual. Considero que els diferents passos donats (avaluació inicial, lectura article i mòdul, debat, elaboració progressiva de mapes, informe de síntesi) han propiciat que es donés aquest canvi ja que les diferents propostes han demanat una gran activitat cognitiva i metacognitiva i per tant s’ha donat un compromís conceptual força alt per la meva part.

En un principi, a l’avaluació inicial em va donar la impressió que la meva teoria sobre la relació CTS era bastant encertada i coherent, no obstant, a l’hora d’elaborar el mapa conceptual em va costar una mica expressar el meu pensament de manera gràfica però quan ho vaig aconseguir encara estava més segura de la meva teoria, donat que el meu compromís conceptual previ a l’experiència era força alt.

No obstant, al llarg de la lectura dels diferents materials em vaig adonar de la feblesa de la meva teoria. Tot i que inicialment contemplava la interrelació i influència entre Ciència, Tecnologia, Societat i Educació, aquesta no s’argumentava de manera clara i concreta sinó molt general i intuïtiva. A més, encara que concebia les TIC com un instrument que promogués l’aprenentatge significatiu dels alumnes, desconeixia molt sobre la Tecnologia Educativa.
 
Mentre feia una lectura atenta i comprensiva del material me n’adonava de nous conceptes i de les noves relacions entre elles, tot i que això ho anava anotant en un document i comparant-lo amb el meu mapa inicial em donava la sensació que el meu coneixement era força superficial i que la meva interacció amb la nova informació no estava sent del tot significativa. Potser era massa informació nova que havia de comprendre significativament per construir nou coneixement sobre la relació CTS i la Tecnologia Educativa.

El debat va ser l’activitat que em va afavorir el procés cognitiu de construcció de noves relacions i nous conceptes en la meva teoria inicial, donant lloc al canvi conceptual. El fet de pertànyer a un bàndol i haver de defensar una postura determinada requeria que pensés detingudament en arguments per recolzar la meva tesis i contrarguments per rebatre la dels meus companys, això va fer que la meva interacció amb el nou contingut fos més profunda i vaig anar interioritzant aquells conceptes per mi significatius relacionant-los amb els que ja tenia prèviament.

D’aquesta manera, el meu model mental inicial sobre la relació CTS s’anava complexificant mitjançant l’ampliació i la reorganització dels conceptes, gràcies al meu alt compromís cognitiu amb el procés d’aprenentatge. Vaig comprendre la importància del corrent CTS per explicar la interacció entre Tecnologia, Ciència i Societat; canviant la meva actitud davant els determinismes que ofereixen una visió poc ajustada; com ha influït en aquesta relació les característiques de la Societat de la Informació i el Coneixement (SIC) i com des de la Tecnologia Educativa es pot respondre a les necessitats que aquesta nova societat presenta; entre d’altres conceptes que han permès posar paraules a idees intuïtives que tenia i enriquir la relació entre els diferents conceptes.

El debat també m’ha ajudat a aprofundir en la concepció de la Tecnologia Educativa, estudiant la seva evolució i els seus fonaments teòrics he acabat comprenent el seu paper a l’hora de dissenyar, analitzar, aplicar i avaluar les tecnologies de la informació en les accions formatives, en les que les TIC són un mitjà més que ofereixen noves possibilitats cognitives per potenciar l’aprenentatge significatiu dels alumnes.
 
Per últim, mentre s’anaven desenvolupant les diferents activitats he elaborat progressivament diferents mapes conceptuals que s’han acabat integrant en un mapa final únic. D’acord amb les idees de Schwarz i White, considero que la construcció del mapa conceptual m’ha ajudat a expressar el meu pensament i la relació conceptual d’aquest, de manera que aquests conceptes es puguin visualitzar i comprovar amb claredat. Tot el raonament causal que ha acompanyat aquest procés de canvi conceptual no només m’ha compromès cognitivament amb l’aprenentatge sinó també metacognitivament, donat que he estat conscient del meu propi procés d’aprenentatge i l’he anat autoregulant (escollint els conceptes claus de la teoria, relacionant-los entre ells, argumentant interiorment les meves decisions, avaluant-les per detectar possibles incongruències i rectificar-les...;sent conscient en tot moment que totes aquestes tasques cognitives afavoririen la significativitat dels meus aprenentatges).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada