diumenge, 27 de novembre del 2011

Projecte interdisciplinar El temps


Resum del cas tot destacant l’aprenentatge que es pretén
El cas que es presenta tracta d’una proposta interdisciplinària entorn la temàtica del clima i el temps meteorològic dirigida als alumnes de 5è de Primària d’un centre concertat de Madrid en col·laboració amb altres centres Nazaret. Aquest projecte treballa de manera integrada les àrees de coneixement del medi natural, social i cultural, les matemàtiques i la llengua castellana. Les nou activitats realitzades potencien l’aprenentatge significatiu dels alumnes fent que aquests adoptin el rol d’investigadors del clima del seu entorn.

Context general del cas
Nivell educatiu dels alumnes: Cinquè de Primària
Àrea /unitat en què s’aplica: Coneixement del medi natural, social i cultural, les matemàtiques i la llengua castellana.
Tipus d’escola: Escola concertada d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat amb tres línies per curs.
Localització del centre: Barri de San Blas, Madrid
Situació socioeconòmica dels alumnes: Mitjana
Connexió: Alta velocitat i wifi
Localització dels recursos tecnològics: Hi ha dues aules d’informàtica (una per primària i una per secundària) on es poden trobar els ordinadors i les càmeres digitals del centre. El centre disposa de diverses pissarres digitals i la que s’usarà en el projecte es troba a l’aula de cinquè de Primària. A més, cada grup de treball d’alumnes disposarà d’un ordinador portàtil.

Informació de la professora
Experiència en l’ensenyament: 12 anys
Experiència / Nivell d’expertesa en l’ús de TIC: Mitjà.

Fites en la història
Activitats planificades:
Bloc 1: Activitats de presentació
     Activitat 1.1. Presentació del projecte
     Activitat 1.2. Formació de grups de treball
     Activitat 1.3. Preguntes punt de partida
Bloc 2. Activitats de desenvolupament
     Activitat 2.1. El clima i els paisatges
     Activitat 2.2. La meteorologia i les seves variables
     Activitat 2.3. Els climes d’Espanya
     Activitat 2.4. Plantejament d’hipòtesis i recollida de dades
Bloc 3. Activitats de tancament
     Activitat 3.1. Interpretació de dades
     Activitat 3.2. Autoavaluació

Nivell d’aprenentatge esperat: S’espera que els alumnes apliquin el mètode científic tot observant i enregistrant les dades meteorològiques de la zona en que s’ubica el centre educatiu per tal de validar una hipòtesis de treball entorn el clima.
Tipus d’activitat: Les activitats estan programades integrant les TIC, el coneixement disciplinar de les àrees i les estratègies pedagògiques (model TPACK). Alhora les activitats es caracteritzen per promoure l’aprenentatge cooperatiu entre iguals en el propi grup classe i amb la resta de centres educatius participants.

Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades: la pissarra digital de l’aula; programes per l’edició de les presentacions (l’impress d’Open Office o Power Point de Microsoft Office) que es publicaran a l’SlideShare; el Google Sites per la creació del site del centre; els processadors de textos (Writer d’Open Office o el Word de Microsoft Office); el Google Docs per crear un document i compartir-lo; els diferents cercadors (Google, Yahoo o Bing); el Google Maps i el Google Earth; l’editor de pòsters digitals Glogster; i finalment els fulls de càlcul d’Excel o Calc.
Raó per la qual es fan servir: Les tecnologies seran un recurs de suport visual i engrescador que enriqueixi la realització de les activitats que formen el projecte, alhora que també es pretén que els alumnes es familiaritzin amb aquestes.
Naturalesa de las activitats: Les activitats permetran als alumnes introduir-se en la temàtica a desenvolupar en el projecte (el clima i el temps meteorològic) tot potenciant l’expressió oral com un mitjà d’exposició de coneixements. A més, els alumnes hauran  d’identificar i plantejar interrogants sobre els continguts a treballar, hauran de saber diferenciar entre els conceptes de clima i temps meteorològic; hauran de plantejar una hipòtesi d’investigació i validar-la recollint dades, analitzant-les i interpretant-les (càlcul de temperatures mitjanes, elaboració de gràfiques..); alhora que s’inicien en el procés de creació de la identitat del grup i aprenen a valorar els propis aprenentatges assolits.
Dificultats trobades: La manca de temps.
Ajuda/ col·laboració emprada: Els companys amb els que es desenvolupa el projecte.
Rol de la professora: És una guia que acompanya als alumnes en el procés d’aprenentatge i els dóna suport quan ho necessiten.
Rol de l’alumne: Adopta un rol d’investigador (busca, prova, experimenta, crea hipòtesis..), és el protagonista del procés d’ensenyament i aprenentatge en col·laboració amb els seus companys/es.

Resultats
Observacions: Els alumnes estan molt motivats i el desenvolupament del projecte està resultant plenament satisfactori.
Avaluació de l’aprenentatge: L’avaluació del projecte és continua. Els professors al llarg de les diferents activitats del projecte observen activament als alumnes i amb ajuda d’una guia d’observació recullen els seus aprenentatges, dificultats, actituds...Un cop finalitzat el projecte, els propis alumnes s’autoavaluen.
Lliçó apresa per la professora: La realització de projectes mitjançant les TIC amb els alumnes els motiva molt vers les tasques ja que són ells els creadors del seu propi aprenentatge alhora que també aprenen a compartir els seus coneixements amb els altres.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada